Personliga verktyg
Du är här: Hem Forum Hjälp med TUG-siten Nya websidor!
Navigering
Inloggning

Glömt ditt lösenord?
Ny användare?

Dokumentåtgärder

Nya websidor!

Up to Hjälp med TUG-siten

Nya websidor!

Posted by Erik Forsberg at November 03. 2006

Som en del av er märker, så ser websidorna för ThinLinc User Group annorlunda ut jämfört med tidigare. Det har sin förklaring - vi har bytt plattform!

När Cendio, som hjälper TUG med det tekniska, först gjorde en utvärdering av behoven så kom vi fram till att eGroupware sannolikt var en bra lösning. Det var också den som jag presenterade vid föreningens konferens hösten 2006.

Efter ytterligare utvärdering och med de behov som presenterades efter konferensen i tanken, så gjordes dock en ny utvärdering, och då kom Cendio fram till att eGroupware inte dög för ändamålet. Behoven av att editera innehåll på ett smidigt sätt, samt ett stort behov av en bra och lättanvänd databas över applikationer, gick inte ihop med eGroupwares sätt att fungera, samt det faktum att det är väldigt svårt att få support på eGroupware (dålig fart på deras mailinglista, m.m.) gjorde att vi började fundera på alternativ.

Det alternativ som såg intressantast ut var Plone, som är ett CMS (Content Management System). Det har många fördelar, bland annat:

• Riktigt bra support i form av mailinglistor och IRC-kanal.
  • Skrivet i programmeringsspråket Python. På Cendio gillar vi python :).
  • Väldigt flexibelt rättighetssystem. Vi kan bestämma på ett väldigt finkorningt sätt vem som ska få editera vad. Möjligheter till moderering av innehåll finns också, om behov skulle uppstå.
  • Mycket bra stöd för att skapa nya innehållstyper. Det här hade vi ett mycket konkret behov av - applikationsdatabasen.
  • Cendio använder redan Plone för www.cendio.se och www.cendio.com, så vi har redan kompetens på lösningen.

Sammantaget så kände vi att det var läge att göra en kovändning och köra Plone i stället. Det ni ser är resultatet.

Jag har inte brytt mig om att flytta över innehåll (foruminlägg, framförallt) från den gamla siten, eftersom det var så få. Ni kommer också att få registrera era egna användare (gamla finns inte kvar), men det är lätt gjort på registeringssidan.

Fråga gärna om hur man använder siten. Jag har skrivit en lathund som förhoppningsvis innehåller åtminstone de grundläggande sakerna ni behöver veta, men den behöver säkert kompletteras.