Personliga verktyg
Du är här: Hem Forum Teknik Exkludera en context från applikationstilldelning?
Navigering
Inloggning

Glömt ditt lösenord?
Ny användare?

Dokumentåtgärder

Exkludera en context från applikationstilldelning?

Up to Teknik

Exkludera en context från applikationstilldelning?

Posted by Andreas Berger at April 18. 2008

Låt säga att jag har en struktur enligt följande:

Root

a

b

c

d

Jag installerar en applikation som abc ska ha tillgång till, men inte d. Hur gör man detta på smidigaste sätt? Måste jag skapa en grupp för varje context som ska ha applikationen, eller finns det nåt sätt att exkludera en context? Vi kör eDirectory så nåt i stil med tl-nds-NOT-memberof kanske? :D

Re: Exkludera en context från applikationstilldelning?

Posted by Erik Forsberg at April 18. 2008

Du kan själv göra ett skalscript som heter typ tl-nds-NOT-memberof. Ungefär såhär skulle det kunna se ut:

#!/bin/bash

if [ tl-nds-memberof $@ ] ; then
   exit 1
else
   exit 0
fi

Sen kan du använda det från TLDC i rutan för eget kommando.

Jag fattar inte riktigt hur och vart jag ska stoppa in den context jag vill exkludera i skriptet ovan. Måhända det ingår i grundkursen för bash, men men.

Säg att jag vill exkludera kontexten IT.Skolor.Hagfors, då borde sökningen se ut: tl-nds-memberof-container ou=IT,ou=Skolor,o=Hagfors eller hur? Funkar så när man vill inkludera den åtminstone.

Begriper inte hur jag ska använda mig av tl-nds-memberof-container när den inte returnerar nåt synligt.

tl-nds-memberof-container ou=IT,ou=Skolor,o=Hagfors
RV=$?
if [ "$RV = 0" ]; then
exit 0
else
exit 1
fi

Så funkar det... får lära mig att få till det med flera contexts också. Nu när jag klarat sida 1 i bashskriptingen tror jag det är dags för en pilsner. God helg!

Posted by Erik Forsberg at April 21. 2008

Previously Andreas Berger wrote:

Jag fattar inte riktigt hur och vart jag ska stoppa in den context jag vill exkludera i skriptet ovan. Måhända det ingår i grundkursen för bash, men men.

Det här kommer att vara glasklart när du har gått kursen med Inge nu i veckan! ;)

Säg att jag vill exkludera kontexten IT.Skolor.Hagfors, då borde sökningen se ut: tl-nds-memberof-container ou=IT,ou=Skolor,o=Hagfors eller hur? Funkar så när man vill inkludera den åtminstone.

Begriper inte hur jag ska använda mig av tl-nds-memberof-container när den inte returnerar nåt synligt.

Det är lite smygigt, för det som returneras är ingen text utan bara en returkod. Du kan prova såhär, vid en prompt:

$ tl-nds-memberof -containerou=IT,ou=Skolor,o=Hagfors ; echo $?

Det som är efter semikolonet kommer att skriva ut returkoden från tl-nds-memberof. Om den är 0 så var man medlem i kontextet som anges på kommandoraden. Om den är 1 så var man inte det.

Den tl-nds-NOT-memberof-container jag skrev ovan vänder på det där, så att 0 returneras om man inte är medlem, och således 1 om man är medlem.

Ärume? :)

Extra smygigt blir det förstås av att 0 i bash-världen tolkas som "success" medan alla andra värden är "failure".

mvh,
\EF